Burn-out, stress, depressie en stemmingsklachten

Burn-out: als het ophoudt met doorgaan
Een burn-out is een mentaal probleem waarbij je totaal uitgeblust bent en een depressie is een verstoring in je stemming of gemoedstoestand. Het verschil tussen depressie en burn-out is nog niet zo gemakkelijk vast te stellen. Het vraagt hele goede diagnose-instrumenten of kennis en ervaring van de hulpverlener om het onderscheid te maken en burn-out niet als depressie aan te zien of andersom.

Burn-out ontstaat vaak in een werkcontext en treft vaak mensen die de lat hoog leggen voor zichzelf (en voor anderen) of erg gedreven en competitief zijn. Goed is niet goed genoeg en hierin worden de grenzen van wat mentaal en fysiek kan regelmatig opgezocht. Het kan voorkomen dat na een tijd de geest en het lichaam het letterlijk opgeven. De kleinste opdracht wordt teveel en dat is nauwelijks te aanvaarden voor mensen die het beste of het perfecte willen nastreven.

Een burn-out is te herkennen aan verschillende fases die iemand kan doorlopen. Zo kan iemand een sterke en obsessieve behoefte krijgen om zichzelf te bewijzen, steeds harder werken, de knop van uit is niet meer te vinden. Er is sprake van onregelmatig slapen, de aandacht voor de partner, kinderen en vrienden neemt af. Het wordt een sport om conflicten te vermijden, problemen worden genegeerd en de persoon ervaart steeds vaker paniek en stress.

Om toch te ontspannen ligt er een ontsnapping in drank, eten, seks, drugs of explosieve geprikkelde emoties. Het veranderend gedrag wordt duidelijk voor de buitenwereld, mensen maken zich zorgen, ze constateren een negatief zelfbeeld, je hebt geen zin of hecht aan weinig meer waarde, je voelt je leeg, eenzaam en geïsoleerd. Uiteindelijk stort je fysiek en mentaal in.

Depressie: als de toekomst donker en gesloten is
Depressie kennen de meeste mensen als een aanhoudende, neerslachtige stemming. Helaas is een depressie meer dan dat. Een depressie heeft een hele grote impact op iemands dagelijkse leven. Je ervaart op geen enkele manier plezier en kan nauwelijks ergens van genieten. Ook een depressie kan verschillende fases doorlopen. Zo kunnen concentratie- en geheugenproblemen ontstaan en nemen aansluitend negatieve gedachten en gevoelens toe. Gevoelens als lusteloos, geen zin, somber en neerslachtig zijn duren langer en nemen in frequentie toe. Uiteindelijk ontstaat er een vorm van apathie, weinig tot niets heeft nog betekenis, er is geen toekomstperspectief en het gevoelsleven is gestopt.

De verschillen en overeenkomsten tussen een burn-out en een depressie
Depressie en burn-out hebben de nodige overeenkomsten. Hieronder lees je enkele symptomen en kenmerken die overeen kunnen komen.

  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Slaap- en ontspanningsproblemen
  • Uitgeblust, lusteloos, uitgeput
  • Negatief zelfbeeld en eigenwaarde

Duidelijke verschillen liggen in de context. Burn-out is vaak werkgerelateerd en een depressie kan grote invloed hebben op verschillende levensgebieden, zoals je relatie, gezin, familie, vrienden, hobby, werk etc.. Ook is een verschil merkbaar in willen en kunnen. Iemand met een depressie wil gewoon niet meer en iemand met een burn-out heeft het idee dat hij of zij het niet meer kan.

Therapie bij burn-out, depressie en stemmingsklachten
Over de oorzaken van burn-out en depressie wordt veel geschreven en gespeculeerd. Grofweg spreken we over genetische oorzaken en omgevingsfactoren (ziekte, echtscheiding, verlies, conflict, spanning, rouw etc.).

Psychotherapie en hypnotherapie zijn zeer geschikt en bewezen als therapeutische behandeling voor burn-out en depressie. Zo kunnen ze ondersteunen om negatieve en destructieve gedachten te herstructureren om plaats te maken voor gedachten die je verder helpen. Ook het bewust maken en verwerken van ingrijpende persoonlijke thema’s die een relatie hebben met of de oorzaak zijn van een burn-out en/of depressie bieden ruimte, verbetering en uiteindelijk herstel.

Burn-out en depressieve problematieken vragen een structurele en persoonsgerichte aanpak. Passende interventies binnen de behandeling die je gaan helpen bij realistisch- en oplossingsgericht denken, beter concentreren en ontspannen, gebalanceerd eten en bewegen, regelmatig slaapritme, herstel en bevordering van de eigenwaarde, een positief zelfbeeld en balans tussen denken en voelen.

Wij bieden je bij burn-out, depressie en stemmingsklachten verschillende vormen om zowel geestelijk, lichamelijk als gedragsmatig te herstellen. Makkelijk? Mensen met een burn-out of met depressieve klachten komen van ver. Je gaat bij het herstel dan ook leren je eigen grenzen te verkennen, te (her)kennen en te verleggen. Daarom is een behandeling heel individueel en persoonlijk. Het resultaat is dat je de regie (terug)krijgt over je leven, weer wilt aanpakken, keuzes maakt en een passende omgeving creëert waarin je mentaal en lichamelijk in balans kunt zijn.

Meer weten over de aanpak en resultaten?
Indien je vragen hebt en meer wilt weten of je klachten behandelbaar en oplosbaar zijn, maak dan een afspraak voor een gratis intake / vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bel 0299-743481 of vul hier online je vraag in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op. Je kunt ook hier online een afspraak maken.